Followers

Tuesday, November 23

Jom beramal..

bismillahirrahmanirrahim..

untuk post kali ini, ana nak kongsi dengan anda semua antara perkara dan amalan harian yang boleh kita lakukan bagi mendekatkan diri kepada Allah.. selain dari amalan wajib yang memang fardhu ke atas kita, kita lakukanlah juga amalan sunat untuk "topup" amalan fardhu kita yang mungkin agak kelopongan.

"ala... buat amalan fardhu tu kira da ok la. lagipun, saya ni banyak kerja yang perlu saya buat. nanti kalau saya buat ibadat, tapi tak khusyuk sebab asyik ingat kerja je, tak guna jugak kan.."

jangan begitu wahai saudaraku. ini sebagai saham kita kat akhirat nanti. biar kita sibukkan diri dengan amalan, agar kita senang di akhirat nanti. kerja, kerja juga. ibadat, ibadat juga. buat dua2 serentak. bolehkan??

tayyib. amalan harian (mutaba'ah) yang kita boleh amalkan ialah:

1. ZIKIR.
tasbih (subhanallah) - 33 kali
tahmid (alhamdulillah) - 33 kali
takbir (allahu akbar) - 33 kali
tahlil (lailaha illallah) - 33 kali
istighfar - 33 kali
selawat - 33 kali



2. MATHURAT. pagi dan petang. ada buat sughra dan kubra. tp, kalau tak berkesempatan, buat sughra pun jadila. asalkan buat, ye dak??

3. PUASA. puasa sunat Isnin dan Khamis. kalau yang tak ganti lagi tuh, buat yang wajib dulu ye..

4. SOLAT JEMAAH. actually, pada masa sekarang ni, takde lagi istilah tinggalkan solat. itu da kira kafir da tu. nau'zubillah. semoleknya, kita jemaah la. satu lagi, solat di awal waktu. =)

5. SEDEKAH. ini kira sebagai infak kita ke jalan Allah. kalau takde duit pun, buat la kebaikan yang lain yang juga dianggap sedekah. eg; senyum tu kan sedekah..

6. AL-QURAN. baca la al-Quran setiap hari. jangan miss walau seharipun. kalau boleh letak target. seminggu satu juzuk boleh?? lebih dari itu kira mantap. tapi yang penting, ISTIQAMAH.

ini merupakan sebahagian saja. mungkin antara kita ada yang mengamalkan amalan yang lebih daripada ni. kalau ada, kongsi2 la kat sini supaya kita dapat sama2 beramal. selamat beramal semua...


wallahu a'alam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...