Followers

Sunday, December 27

sabar je la..

ok... kita sambung citer post yg sebelum ni k...
at the time i was facing my two trials, i was tested with a common cold.. i still remembered when my body was feeling very bad. at that very moment, the h1n1 influenza was spreading all over the world. and i was suspecting myself to be infected by that particular disease. i was so worried. only Allah knows how badly my feeling was. until up to a moment, i was thinking of death and i couldn't meet my family anymore. it was very bad at the time. i tried to calm down myself but futile. the warm of my forehead, even my entire body was worsening. but i know, Allah knew what had happened to me.. that night, ust khir (warden) came into the surau and made an announcement. "for those who are not feeling well, please proceed to warden's office now," Allah had saved me.
i went to the warden's office and i waited for a van to take me (actually there were few students also worried about their health) to HUKM. i had to obey the procedures of the hospital that wanted us, especially the pesakit luar to fill in some forms, which i think i took time for us to have our consultation. as all know, the environment at general hospital, particularly at night was very busy.. with patients here and there, it made my head going to explode, suited to me condition at that time.. waiting for my turn to meet the doctor was another 'world' problem 4 me.. what the heaven would i do in waiting 4 my turn.. it was ages men!!! i recited istighfar and tried to have patient in mine..
i met the doctor after AN HOUR of waiting.. i was declared as okay by her.. i proceeded to the exit as i saw my parent outside the room.. Allah, thank you 4 giving me such a full-of-love parent in this world.. we were calming each other and not worrying 4 my condition.. the left after about half an hour later..
as i reached school, we were asked to stay at a dorm...or in the other word, WE WERE QUARANTINED... God!!! i am going to take my trial exam bout less than 72 hours yet.. o Allah, please grant me with patient... how i am going to sit for my trial if i was quarantined in a dorm, without any contact with outside world.. without books.. fuhh!!! it was really a big test 4 me.. but i redha with what HE had planned 4 me... HE knows everything.. there should be hikmah 4 what HE planned 4 all mankinds... i juz tawakal and redha..

Monday, December 14

kemunculan semula

setelah lama menyepi di balik dunia spm, kini epit kembali aktif di alam maya ini... bukan apa epit sibuk ngan spm lagi... nak stadi lagi...
sebenarnya, banyak benda nak crite ni.. tapi tak tau mane satu nak mule.. camni la.. kita start dari awal ke...
first, i juz wanna set my blog as my site where i can tell everybody bout my day and my life.. so, as a blog which i think maybe not many people will read mine, i juz wanna this be as my diary... but not too detail.. i will tell bout my daily life, but not including any secrets that may be used by irresponsible parties for any inappropriate reasons... so, juz enjoy my stories (if they so enjoyable).
next, i wanna tell everybody that i have my own site in myspace... so, 4 anybody who interested in knowing me by photos or maybe wanna know who r my friends, juz add me at www.myspace.com/epit92
since my last post i didn't update my blog, so, i'll tell u what had happened to me during that period of time... if i've not mistaken, my last post was in august.. that time, i was facing my 2 big trials... sbp trial and jpwp trial.. there was a moment when i felt so stressed preparing 4 that trials... it's still ok if the trials were separated by a period of time.. the problem here was the trials were continuously done 4 bout a MONTH.. i was like "man, what i'm going to do??? am i well-prepared for the moment???" that was what frolicking in my head.. juz imagine that u hv to prepare 4 the exams, and at the same time u hv 2 carry a few responsibilities on your shoulders.. but i know that, ALLAH will help people who r patient 4 any ordeal they faced.. i knew that ALLAH will not test human 4 what human could not bear off.. i tried to cool down... i remembered what teachers said, "u should study hard but smartly..." i followed her advices and at the same time i prayed to ALLAH to grant me patient so that i can face this ordeal without forgetting HIM....
and my efforts paid off.. for the first trial, which was the sbp trial, i managed to get 8a's 1b and 1c... actually, i didn't satisfy with what i got.. but when think deeply, the subject that that i scored c was bio... and the papers were very tough... my teachers said like that so.. plus, at that time, the h1n1 flu was pandemically spread.. i was one of the victim... not the victim of the flu, juz cold and common flu.. nothing to worry about.. so, this could one the main reason why my result dropped...
but, can't let the sbp trial result let me down... i pushed some extra efforts on 2nd trial.. the papers were quite tougher than the sbp's... but i managed to get 10a's.... and started from that... i turned a new leaf, looking forward to the spm exam... which may lead me to my future...

Monday, August 31

singgah jap

lamanya dah tak masuk blog sendiri... i was so busy by this time.. yalah, i have 2 face 2 trial.. 4 weeks in a row.. mana tak botak kepala aku.

i have to maintain my results or to get better 4 scholarships.. i damn need that. i am not that choosy in applying scholarships... asal dapat jadilah.. what is the most important is that i wanna fly abroad. to further my study (plus melancong-ing, have fun, flirting.. it makes sense, but i am not that type of person).. i just got back from my kampong in melaka.. met all my relatives.. i had a good-lenghty conversation with abg irul, a friend of my uncle... he is 25 (to be) on this saturday.. fell on the same day of my birth date... of course, not the year..

we talked on life after spm... i paid my fullest attention (with "desire" to know)... actually it is quite hard to achieve ones ambition. they need to sacrifice a lot of things along the journey.. fuhh!!

o!!! before i 4get, i wanna wish selamat menyambut ramadhan al-mubarak to all hope this ramadhan will grant us more n more pahala from HIM.. a week in ramadhan at house is quite tough 4 me as i had forbid myself from sneaking in the kitchen.. hehehehe.. i wont do that.

emmm.. actually i have go back to my hostel today... i mean after this.. so to all my "fans"... my for my comeback..

before that, my last words (macam nak mati plak rasenya)..

JAGA IMAN, JAGA AKHLAK, JAGA HATI.... PASTIKAN SEMUA SIHAT N KUAT...

Monday, June 22

sports day in ASiS

fuhh... finally it had ended. the school's sport's day had finished yesterday... the day was very tiring.. i just jump onto my bed as i reached school... but it worth 4 two trophies and 4 hampers me and my team won.

the first one was trophy 4 best marching cadet commanded by me.. (everyone knows that i'm the school's best platun leader..:p) it was very hard actually coz i had to go through bundles of difficulties.... problems came simultaneously... never stop. but i knew that it should be something 4 me to grab 4.. i had problem with my platun where there were not enough people to join the KRS platun. other platun had already set their platun ready and enough and i was like, "what the hell is happening rite now?" but never mind, i knew i can do the best.. and at last, with not enough people, but strong and the best platun had won the war.. hahahahaha...(alhamdulillah..)

the second trophy was 4 the victory of my sport's house, TEMENGGONG. i also gave my idea 4 the marching team in forming formation and cheers... actually, it was quite hard 4 me to teach them coz they were not having the spirit of victory that all students of TEMENGGONG house should have... we won 4 the best marching and perfoming team... but we lost to SYAHBANDAR, coz they won 4 the best sports house... not much different between the marks of bot sports houses... aroung 19 marks only..

whatever it is, i proved to everyone that i can conduct team platuns at the same time and won the competition...

Saturday, June 13

da nak balik...

2morrow i'll be no longer here coz i've to go back to my personal, temporary, private HOSTEL.. some say that being sent back to hostel is likely a prisoner was imprison for a period of time..
what ever it is.. that is my life as a student, i mean a boarding school student.

though my homeworks are partially done, but i'm still in calm (not yet arrive at school, so can say anything i wish to).. there is only 5 months left for me to strugle all my might studying and revising just 4 sitting and facing all 23 papers in two weeks time.. huhh.. short journey in school-life time.. after that, i'll miss my days in school.. sobs3....

Saturday, June 6

melancong-ing!!!!

today i'll go to kedah to attend a kenduri kahwin... actually whose kenduri kahwin. but people always said rezeki jgn ditolak. makan free ma... hmm... my mum said that after the ceremony, we'll go melancong-ing, but still don't know where to go..

hey, i now had became a member of iLuvislam.com, i always dreaming of being a member of islamic society on the net.. dream comes true.. there was a post asking about which one is better, sbp or mrsm?.. there is a student of mrsm telling like a bedtime story about mrsm.. telling from top to bottom only good things bout mrsm... then, i replied to the post, i told him (like a bedtime story also) about sbp... of course la, i pertahankan sbp coz i'm an sbp student..

but 4 me, sbp and mrsm is equal.. no more, no less.. like an equation la plak.. SBP=MRSM,
HEHE..

by the way, i want to finish all my h/work first, then i start my revision... yela, trial nak dekat ma.. dlm bulan 8 kan???? tp, rase malas la plak... but, i remember my teacher told me that, if you not putting any efforts on ur study or anyting in ur life, u'll go NO WHERE!!!!

Friday, June 5

wanita idaman

Wanita yang aku sayangi
Adalah pencinta Tuhannya
Yang mengalir cinta,takut dan harap
Yang menguasai perjalanan penghidupannya
Dari waktu ke waktu, dari hari ke hari
Sehingga perjanjian di antara jasad dan nyawanya berakhir…

Wanita yang aku rindui
Adalah wanita yang di mata dan wajahnya
Terpancar sinar NurIlahi
Lidahnya basah dengan zikrullah
Di sudut hati kecilnya sentiasa membesarkan Allah

Wanita yang aku cintai
Yang menutup auratnya dari pandangan lelaki ajnabi
Kehormatan dirinya menjadi mahal nilainya
Disanjung tinggi penduduk langit dan bumi

Wanita yang aku impikan
Adalah yang mendekatkan hatiku yang telah jauh
Kepada Ar-Rahman dan Ar-Rahim
Namun aku tidak ada di sana
Kerana aku dilamar oleh kebendaan dunia

Wanita yang aku kasihi
Yang bersyukur pada apa yang ada
Yang bersabar pada apa yang tiada
Cinta pada hidup yang sederhana
Yang tidak bermatakan benda

Wanita yang aku sukai
Menjadi dian pada dirinya sendiri
Menjadi pelita untuk putera-puteri yang bakal dilahirkan
Untuk menyambung perjuangan di belakang hari

Sesungguhnya
Wanita yang selalu berada di dalam doaku
Adalah WANITA “Mujahidah”….

Wednesday, June 3

anda sedang bercouple ya..?

Kami tidak berzina !
Maaf, saya tidak menuduh awak berzina, tetapi awak menghampiri zina.
Kami hanya barbual-bual, berbincang, bertanya khabar, minum-minum di kafe. Adakah itu menghampiri zina?

Ya,perbuatan itu boleh menjerumuskan pelakunya ke lembah penzinaan.
Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak berniat ke arah itu. Hari ini ya. Esok mungkin kamu kecundang.Iblis akan memerangkap kamu. Iblis amat berpengalaman dan tipu dayanya sangat halus. Ia telah menipu moyang kita yang pertama,Adam dan Hawa. Iblis amat licik. Ingat, pesanan Rasulullah : Janganlah engkau bersendirian dengan seorang wanita kecuali yang ketiganya, syaitan(Tabrani) . Kita lemah menghadapi tipu daya Iblis.

Tidak semestinya semua orang bercinta menjurus kepada penzinaan. Ada yang bercinta dalam telefon dan hantar SMS sahaja. Tidak pernah bersua muka pun!
Betul .Tetapi itu adalah salah satu yang dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang pada awalnya tidak bersua muka. Tapi perasaan pasti bergelora, lambat laun desakan nafsu dan perasaan serta hasutan Iblis akan mengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan terhenti disitu sahaja.Percayalah, ia akan berlanjutan. Tidakkah itu boleh membawa kepada perzinaan akhirnya?

Takkan nak berbual-bual pun tak boleh? Itupun zina ke?
Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya, ada zina betul, ada zina tangan iaitu berpegang-pegangan, ada zina mata iaitu melihat kekasih dengan perasaan berahi. Zina hati iaitu dengan khayalan berahi dengan kekasih sepertimana yang digambarkan oleh Rasulullah: Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh. Kedua kaki juga berzina dan zinanya menuju ke tempat pertemuan. Mulut juga berzina dan zinanya adalah ciuman (Muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jalan menuju kepada perzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita melalui mana-mana jalan perzinaan.

Duduk berdiskusi pelajaran tak boleh ke? Bincang pelajaran sahaja!(bagi kes belajar berdua-duaan SAHAJA)
Berdiskusi pelajaran, betul ke? Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit di dalam hati hamba-hambaNya. Kita belajar nak keberkatan. Kalau cemerlang sekalipun, kalau tidak diberkati oleh Allah, kejayaan tidak akan membawa kebahagiaan. Hidup di dunia tidak bahagia,akhirat lagi lah. Jangan berselindung disebalik pelajaran yang mulia. Allah suka kepada orang berilmu. Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah. Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ni akan ditulis oleh malaikat Raqib dan Atid.

Sungguh! Bincang pelajaran sahaja. Ni Study Group.(bagi kes berdua-duaan SAHAJA)
Study Group...? nampak lain macam saja, manja, senyum memanjang, tak macam gaya berdiskusi. Takkan study group berdua sahaja? Kemana-manapun berdua. Kalau yea pun, carilah group study ramai sikit. Kalau duduk berdua-duaan macam ni... betul ke bincang pelajaran? Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran, yang lain tu... banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!

Tidaklah. Sungguh berbincang pelajaran.
Baik sungguh awak berdua. Takkanlah awak berdua tak ada perasaan apa-apa? Awak kurang sihat ke? Ingat, kita bukan malaikat, tak ada nafsu. Kita manusia. Jangan menafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah manusia.

Kami berdua sama-sama belajar, study group, saling memberi semangat dan motivasi.
Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh memberikan motivasi? Jangan hina kaum sejenis kita. Ingat, banyak orang cemerlang yang belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan rahmat pula .

Takkanlah tak ada langsung ruang yang dibenarkan dalam Islam untuk bercinta? Adakah Islam membunuh terus naluri cinta?
Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri itu tidak wujud pada diri seseorang, tak normal namanya. Islam bukan datang membunuh naluri dan keinginan itu, tidak! Islam tidak suruh membunuh naluri seperti yang dilakukan oleh para paderi atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Cuma tudukkan naluri itu untuk patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat nalurinya. Jangan jadi malaikat! Kerana Allah jadikan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri atau nafsu.

Islam takde ke couple-couple ni?
Cinta secara Islam hanya satu, iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab kabul, cinta selepas kahwin. Itulah cinta sacral dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan Islam. Apabila Islam menegah sesuatu perkara, tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Jika ia menegah cinta antara lelaki dan perempuan sebelum kahwin, ia membawa perkahwinan sebagai ganti yang lebih baik. Sabda Rasulullah : Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah. (Ibnu Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia telalu mulia.
Kalau begitu, cinta remaja semua menghampiri kepada penzinaan?
Ya, kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian diatur pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit. Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin baru semalam bukankah mereka semakin hampir dengan penzinaan? Berapa ramai orang yang bercinta telah sampai kepada daerah penzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibu bapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun!

Masih ramai orang yang bercinta tetapi tetap selamat tidak sampai berzina. Kami tahan diuji. Allah yang menciptakan manusia, Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan ujian. Oleh itu Allah memerintahkan supaya jauhi perkara yang ditegah takut manusia akan kecundang.
Jadi manusia itu tidak tahan diuji?
Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak dari awal penciptaan manusia. Allah takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia. Allah tegah Adam dan Hawa supaya tidak memakan buah khuldi dalam syurga. Buah yang lain boleh makan. Allah tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tidak tahan diuji. Oleh itu Allah berpesan kepada Adam dan Hawa, jangan menghampiri pokok khuldi itu. Firman Allah: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa yang kamu sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ini. (jika kamu menghampirinya) maka kamu adalah orang-orang yang zalim. (al-Araf:19) Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah khuldi. Jika menghampiri perkara tegahan, takut nanti mereka akan memakannya. Demikianlah dengan zina. Ditegah berzina. Maka jalan ke arah penzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan zina, kedua-duanya akan kecundang. Cukuplah kita belajar daripada pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.

Tetapi cinta selepas kahwin banyak masalah.
Kita tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta adalah untuk mengenal hati budi pasangan sebelum buat keputusan berkahwin. Bolehkah percaya dengan perwatakan masa sedang bercinta? Bercinta penuh dengan lakonan yang dibuat-buat dan kepura-puraan. Masing- masing akan berlakon dengan watak terbaik. Penyayang, penyabar, pemurah dan berbagai- bagai lagi. Masa bercinta merajuk ada yang pujuk. Jangan harap lepas kahwin, bila merajuk akan ada yang pujuk. Banyak orang yang kecewa dan tertipu dengan keperibadian pasangan semasa bercinta. Perangai pasangan jauh berbeza. Macam langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang amat penyayang, penyabar, sabar tunggu pasangan terlambat sampai berjam-jam. Tapi bila dah kahwin, lewat lima minit, dah kena tengking. Jadi, perwatakan dalam masa bercinta tidak boleh dipercayai. Percintaan adalah suatu kepuraan atau hipokrit.
Percayalah, kami bercinta demi merancang kebahagian hidup nanti.
Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah? Kebahagiaan adalah anugerah Allah kepada hamba-hambaNya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah yang menganugerahkannya. Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu, jika jalan mencapai kebahagiaan itu tidak diredhai Allah. Kebahagiaan hidup berumah tangga mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan bercinta begini, Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai Allah adalah cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapat keluarga yang bahagia jika langkah mula sudahpun canggung, bagaimana kesudahannya?

Tanya sikit,.. adik angkat, kakak angkat, abang angkat boleh ke? Ganti bercinta....
Semua itu adalah perangkap iblis dan syaitan. Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tetapi isinya adalah sama. Adik angkat, kakak angkat, abang angkat adalah suatu bentuk tipu daya iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dengan budaya angkat ini sebenarnya telah masuk dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa untuk dikorbankan. Namakan apa nama sekalipun, abang angkat ke, motivator ke, semuanya adalah sama. Jalan akhirnya akan bertemu dengan zina.
Jadi seolah-olah orang yang bercinta telah hilang maruah diri?
Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi oleh Pencipta manusia.Orang yang sedang mabuk bercinta akan mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan maruah dirinya. Manakala, bagi orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin, akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah lagi. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu ukuran bermaruah atau tidak adalah ditentukan oleh Allah.

Adakah orang yang bercinta hilang maruah?
Antara kemuliaan manusia adalah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba menggadaikan maruahnya kerana mereka menghampiri perzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina. Allah berfirman: Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula tidak ingin berkahwin melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman.(Surah An-Nur: 3)
Jadi, orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu penghinaan dari Tuhan? Jadi orang yang bercinta hanya layak berkahwin dengan orang yang pernah bercinta juga?Itulah pasangan yang layak untuk dirinya. Kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.

Kami telah berjanji sehidup semati.....
Apa ada pada janji cinta? Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah? Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu, sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang sehingga menjadi pepatah.
Si dia ini lain dari yang lain.
Dia lelaki yang penyayang dan bertanggungjawab.
Tahukah hati budi lelaki? Sejahat mana lelaki, apabila ingin mengambil seseorang wanita sebagai isteri dan seterusnya menjadi ibu untuk anak-anaknya, dia akan memilih wanita yang baik. Tetapi untuk berseronok dan berfoya-foya, lelaki biasanya akan memilih perempuan murahan kerana ia suatu pelaburan yang menguntungkan. Itulah rahsia lelaki.

Jadi, perempuan yang bercinta, jatuh maruahnya pada pandangan lelaki?
Tentu! Mana ada orang lelaki yang normal suka pada barang yang second hand sedangkan barang yang baru masih ada. Sesetengah mereka menggambarkan perempuan seperti kereta yang diletakkan di bilik pameran sahaja. Tapi ada orang yang boleh test drive. Ada pula yang kata; sekadar sepinggan mee goreng dan segelas sirap bandung, bawalah ke hulu, ke hilir. Sedihkan? Itulah hakikatnya!

Masih adakah orang yang tidak bercinta di zaman ini?
Ya! Masih ada orang suci dalam debu. Golongan ini akan sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya. Firman Allah: Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya (yang memelihara dirinya dari melakukan zina)... Allah telah menyediakan bagi mereka segala keampunan dan pahala yang besar. (Surah Al-Ahzab: 35 )

Bagaimana kami?
Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon keampunan dariNya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redha-Nya. Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkanlah bagaimana taubat nasuha. Taubat yang murni. Taubat yang sebenar-benarnya.Taubat yang memenuhi tiga syarat:
i) Tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini.
ii) Menyesal. Menginsafi diri diatas tindak tanduk hidup yang menjurus diri dalam percintaan. iii) Berazam. Bertekad di dalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan seseorang yang bernama isteri atau suami. Saatnya adalah selepas ijab kabul.

kenangan lalu

as i was selongkar-ing my old photo folder in my computer (dah lama x bukak com, almaklumla ddk hostel), i found so many photos of mine n my frenz.. those had drag me back in the year 2008 n below when my frenz n i were enjoying our life in ideal heights.. these were some of them..


this is sonel n aida jelir-ing their tongues to me.. look at sonel's.. like so fake one (ori ke????)


this was pic of me n frenz one day be4 i left the school 4 ASiS.. from left, mus, alicia, sarah n me.. last but not least... what's ITS name r??? o... ok, ITS name is sonel...



this is my VERY VERY VERY BELOVED teacher, mdm shamirah.. she is very warm u know.. she had helped me a lot, espcially in my eng..




they made faces like s**t sometime.. watever it is, they're all my frenz.. lots of memories!!!! hmm....



sometime i dun recognize him.. u know y? coz he's like a weirdo one.. (i prefer to call him "IT") 4 ur information, this creature has a very WEIRD eating habit, which i think that it thinks that is a balanced diet (which i also think that is WEIRD)... it prefers to eat papers than rice, i guess, if the exam papers are not 2 be sent to the examiner, this creature might has swallowed all papers 2 fullfil its desire...





this is my photo n frenz at tmn bolton to receive the anugerah cemerlang for getting 8a's.. at this time, i had entered ASiS... look there, the tooth had resembled our happiness of getting 200 bucks from kerajaan selangor.. though we didnt get the money at the time. we only received that few days later..
look at the faces...i wondering, if the highest creature in this photo (xde kene mengene same ade yg masih hidup @ mati) didnt smile while showing HIS teeth, do we need spotlight to make sure that we see 4 persons in the photo??

there is 1 more thing... this is a video of me n my frenz were painting the classroom, 2 days be4 i left the school...




video

tons of memories i shared with them.. though we are separated by different school, but we are still connecting (hope so)...


p.s: use nokia (connecting people) *but i use sony, so not connected

Monday, June 1

jalan2

it had been so long i didn't hang out with my frenz... today, arghh!! it released as i grab da victory 2 take a walk with my old fren, siti.. (not gf ok) she quite talkative 4 some people, but 4 me she's very warm..

morning..
quite boring doing da same thing everyday
  • watching tv
  • sleeping
  • eating

  • studying

then, i got a message from her asking me for a hand to help in her study (of course add maths).. then i juz on with it.. set after zohor at selayang mall..

afternoon..

i prepared myself as if like i'm gonna hv a date.. set after zohor, i dashed to my cubicle (had some business first), bathed then i took along my calculator (of course la nak ajar org add maths xkan nak bw sempoa plak!!) and a pen... i walk n walk n walk, then suddenly i bumped into her, riding a bike.. she told me that bapak hazirah had passed away.. i was so dumbfounded to know that.. shit man,, y no 1 tell me the news.. i teared u know.. actually, i can't hear all the berita kematian, especially about my closed frenz.. i wondering if i lost my parents (choyy.. touchwood), how i'm gonna survive!!! sob..sob.. hazirah kan iz my ..... closed fren.. i pity on her. CONDELENCES!!

ct told me that she malas 2 study today.. so i juz hang out with her.. i offered her to play bowling.. she so shy2 cat.. i forced 2 play, then surrender.. we play 2 games.. she won 4 both.. nevermind, juz play 4 fun.. we boraking throughout the game (4 da whole day actually).. then she ajak me 2 summit square.. i juz follow her, suddenly it's raining heavily.. we terpaksa tumpang teduh at a carwash. xkan we nak tunggu until rain reda, so ask 4 anything 2 cover our head, so they gave us da window cover.. so we walk to summit IN RAINING!!



there we had tawaf all over the place.. borak about her school life, my life, sutdy life.. if no aral melintang, 2morrow i'll go mengajar her... what a sweet day!!!




Sunday, May 31

tiring day

arghhh.. what a tiring day!!! whole day i spent my time in my room.. guess what i did... STUDYING!!! i found a website, named tutor.com.my. it's the best reference for all students who r sitting 4 main battle of da year.. EXAMINATION... i found that it's good 4 revising.. complemented with bank soalan.. e-tuisyen.. (but the soalan in malay laa.. sometime x paham).. i should found this site earlier, u know.... coz i juz sit 4 my ppt.. if i done all the soalan, 4 sure (insya ALLAH) i'll straight a.. fuh!!! anyway, let bygones be bygones....
as usual, be4 going to face our temporary death (tido laaa).. let's muhasabah diri first n renung this 4 a while...
manisnya bercinta..
Kali ini aku nak share sikit ttg KEKASIH pujaan hati ku yang satu ni…(aku type huruf besar tu sbb aku terlampau sangat SAYANG kat Dia!!!)Penyayang sifatnya.tak tipu punya!Pure cintalah nak dikategorikan tu.Apa taknya, masa aku susah ke atau tengah terdesak, minta tolong je pada DIA. Sure ar dia akan beri bantuan punya. Bila aku susah hati, boleh aku terus ngadu kat DIA->direct! Perggh!! Yang bestnya tu, bila aku dah ngadu kat DIA, terasa peace + bahagia aje hati ni. For surelah KEKASIHlah katakan!!! Ish!beruntung betul dapat KEKASIH cam ni… tak pernah nak sakitkan hati aku. Bila-bila masa aje aku bole contact DIA. Yang seronok tu, sebab memang betul-betul rasa dia dekat kat hati ni! Ye la, cinta punya pasal!!!

DIA tak kisah pun kalau aku tak ingat kat DIA. Tapi rugilah aku. Sebab, kalau aku ingat mesti terasa nak contact je dia, pastu sure ar macam-macam la yang aku dapat nanti. Tak kiralah material ke… spiritual ke… emm memang kekasih sejatilah tu! Bila aku terasa rindu kat DIA, aku baca je ar surat-surat yang DIA bagi tu. Macam-macam nasihat ada dalam tu. Siap bagi example lagi nak suruh aku faham.. sebelum ni, aku pernah gak frust. Memang sedih gilerla masa tu.. ye la cinta macam nak rak, tiba-tiba clash gitu aje.. tapi KEKASIH aku yg ni lain, DIA tak kisah pun dengan cerita aku waktu frust dulu.. Siap bagi semangat lagi ada la. DIA takde jeles pun. Cuma aku je yg jelas ngan DIA…susah nak dapat kekasih yang macam ni…

Memang dah ada ramai yang jatuh cinta ngan DIA.So, aku pun kenalah usaha betul-betul. Kata orang putih ~what you give, you get back~. So kalau aku usaha lebih sikit, aku dapat lebihla, kan? KEKASIH aku ni baik sangat-sangat.Perfect!! Tu yang kadang-kadang aku bila rindu kat dia tengah-tengah malam … dalam area pukul 3-4 pagi tu pun, kalau aku terjaga, aku sure akan contact DIA. Rindu aaa! Sebenarnya KEKASIH aku ni sangat sangat kaya… millionaire…billionaire… dan ntah apa-apa naire lagi.. tu yang pemurah sangat tu.

Semua keperluan hidup aku, DIA yang support…korang caya tak? Free of charge… Tapi aku tak sedap hati la… mestilah kena hargai apa yang DIA bagi tu, kan ? mak aku kata, kalu orang dah bagi, suka ke… tak suka ke… amik ajela… pastu pandai-pandailah membalas budi. Tu yang aku sanggup berkorban apa saja demi dia…chewwah! DIA suruh aku belajar bersungguh –sungguh. Kalau boleh belajar semua ilmu. Sebab, KEKASIH aku ni memang cerdik+bijak+genius etc…Tu yang kalau boleh aku nak buat betul2 dalam SPm aku nanti..ini ar antara benda yang leh aku balas atas semua keperluan yang DIA beri kat aku selama ni..

DIA kata, tanpa ilmu, setiap amal yana aku buat semuanya sia-sia. DIA pun tambah sayang kat aku kalau aku rajin belajar. Sebab itu ar aku kena belajar rajin2 sampai dapat 10A. Malu la sebenarnya nak cakap ni. Emm… aku sebenarnya aku belum pernah jumpa dia lagi. Belum bersedia la… tapi KEKASIH aku ni dah janji, satu hari nanti, mesti jumpa. Sekarang ni aku menghitung hari la menunngu ketbaan hari yang dinanti2kan tu….

Tapi kecut perut gak nak jumpa dia nanti ! takuut ! aku mesti prepare awal-awal. Daripada surat-surat DIA yang ada tu, aku tahu la apa yang DIA suka ngan apa yang DIA tak suka. Mestilah aku nak buat apa yang dia suka, so that, DIA nanti bertambah-tambah sayang ar kat aku, kan ? takpela berkorban sedikit, sebab dia dah janji, sapa-sapa yang dia sayang nanti DIA bagi hadiah special yang aku tak pernah terfikir pun! Ish!! Rindu sangat ni!!!

KEKASIH… AKU BERJANJI, AKU AKAN PERTAHANKAN CINTA SUCI INI… WALAU NYAWA DIGALANG GANTI, MENGGADAIKAN CINTA TERAGUNG INI, TIDAK SAMA SEKALI. WALAUPUN TAK PERNAH BERJUMPA, AKU TETAP BAHAGIA…ITULAH KEKASIHKU… ALLAH SWT… CINTA TERAGUNGKU…CINTAKU YANG DULU, KINI, DAN SELAMANYA….

Saturday, May 30

renung2kan.....

5 WASIAT RASULULLAH

Dari Nabi S.A.W., "Pada waktu malam saya diisrakkan sampai ke langit, Allah S.W.T telah memberikan lima wasiat, antaranya : -

1. Janganlah engkau gantungkan hatimu kepada dunia kerana sesungguhnya Aku tidak
menjadikan dunia ini untuk engkau.
2. Jadikan cintamu kepada-Ku sebab tempat kembalimu adalah kepada-Ku.
3. Bersungguh-sungguhlah engkau mencari syurga.
4. Putuskan harapan dari makhluk kerana sesungguhnya mereka itu sedikitpun tidak ada
kuasa di tangan mereka.
5. Rajinlah mengerjakan sembahyang tahajjud kerana sesungguhnya pertolongan itu berserta
qiamullail.

Ibrahim bin Adham berkata, "Telah datang kepadaku beberapa orang tetamu, dan saya tahu mereka itu adalah wakil guru tariqat. Saya berkata kepada mereka, berikanlah nasihat yang berguna kepada saya, yang akan membuat saya takut kepada Allah S.W.T. Lalu mereka berkata, "Kami wasiatkan kepada kamu 7 perkara, iaitu :-

1. Orang yang banyak bicaranya janganlah kamu harapkan sangat kesedaran hatinya.
2. Orang yang banyak makan janganlah kamu harapkan sangat kata-kata himat darinya.
3. Orang yang banyak bergaul dengan manusia janganlah kamu harapkan sangat kemanisan
ibadahnya.
4. Orang yang cinta kepada dunia janganlah kamu harapkan sangat khusnul khatimahnya.
5. Orang yang bodoh janganlah kamu harapkan sangat akan hidup hatinya.
6. Orang yang memilih berkawan dengan orang yang zalim janganlah kamu harapkan sangat
kelurusan agamanya.
7. Orang yang mencari keredhaan manusia janganlah harapkan sangat akan keredhaan Allah
daripadanya."

i'm new here

4 the first time eva, i've my own blog.. some people might think that i'm quite left behind, but i try my best to fit into the world of ICT... since i'm new here, i might not very good in this. normal la, if people exposed 2 a new thing, he @ she might tergedek2 a lil bit right??? so do i... hmm, i just trying to see how the blog progress.. so, nothing much to tell.. i feel so sleepy now coz last night i had battle on my bed (dont think dirty). i had to finish all my h/works given by my "beloved" teachers.. since my juz had the teacher's day the day be4 yest, so i had 2 nice with my teacher.. ONLY ON THAT PARTICULAR DAY.. I grinned to them when i got the tasks, though my heart was frying (sometime feel like nak hangus dah).. watever it is, they r still my cikgus.. 2 all cikgus all over m'sia,
"HAPPY TEACHERS DAY"

ok, now i,m going 2 take my nap.. be4 that, ........bace doa....... salam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...