Followers

Thursday, November 25

“buaya-friend” dan “geli-friend”

bismillahirrahmanirrahim..

Youth Awareness Campaign sedang dijalankan di CFS IIUM selama 3 hari bermula selasa lepas. Kempen ini diisi dengan program ilmiah seperti talk dan exhibition. Ana nak kongsi sikit pasal satu artikel yang diedarkan semasa program ceramah malam tadi, yang bertajuk “Jadi Remaja : Seronok ke?” sekitar ceramah semalam, isi yang bagus dan unsur motivasi yang baik.

Tayyib. Ini merupakan pengongsian yang terkandung dalam artikel tersebut. (kepada yang buat artikel tersebut yang ada terbaca ini, ana nak mohon share ye..=) )



Wahai remaja,

Bukan ini masanya untuk kita mencari teman hidup yang difikirkan sesuai. Asyik difikirkan dan difikirkan lagi. Waktu ini iblis dan syaitan menyolek muka dan mata kita supaya tertarik kepada anugerah kecantikan dan kecomelan makhluk ciptaan Tuhan. Masa ini nafsu menyuruh kita supaya melakukan sesuatu yang membolehkan kita mendapat perhatian dan pujian. Terampil Menggoda Bergaya!!!

Sedang Yusuf yang digoda Zulaikha pun tidak langsung tertarik hatinya untuk melakukan zina. Inikan pula kita yang bertaraf hamba yang hina. Rata-rata melakukan ibadah untuk mengharapkan pujian dan perhatian, mahu dianggap baik, sopan dan soleh, bukan mengharapkan pahala dari Tuhan. Mahupun redha Allah.

Syaitan dan Nafsu bergembira atas tindakan kita yang mengacau puteri2 jelita Islam dan mengurat putera2 Islam yang segak. Mereka juga bersukaria atas kejayaan kita untuk terus berselimut dari bangun untuk solat Subuh berjemaah apatah lagi untuk bertahajud di hamparan Qiyamullail. Mereka pantas bersorak pabila melihat rumah Allah dibunyikan dengan rancaknya deringan telefon bimbit, umpatan mahupun kata2 lagha dan membuang erti sebenarnya iktikaf.

Wahai remaja,

Adakah “buaya-friend” dan “geli-friend” wajib menjadi suatu yang dominan dalam kehidupan setiap yang bergelar remaja?? Bagaimanakah dengan status remaja Islam kita? Sememangnya wajib memilikinya seorang satu atau maksimum 4 ataupun bersilih ganti?? Atau sekadar status mencari pengalaman di alam remaja??

Mengapa?? Salahkah bercinta?? Cuma setakat berkenalan dengan lebih intim?? Bukannya sampai berpegangan tangan ataupun berciuman pun?? Kami dah besarlah, bukan budak-budak. Semuanya BOLEH!!




Islam tidak menghalang benih2 cinta ditanam dalam hati setiap insan yang bergelar Muslim. Namun, sekarang kita adalah MASIH REMAJA. Amanah yang diberikan bukannya untuk menghampiri zina. Tetapi berusaha, belajar, berdakwah sehingga Berjaya. Focus matlamat kehidupan sebenar di alam akhirat nanti.

Kita mesti menyedari bahawasanya kita sebenarnya sedang menempuh lautan yang berombak dan bergelora sekarang ini. Sudah tiba masanya untuk menaikkan layar supaya kita tidak tenggelam hanyut dibawa fitnah dunia. Sudah tiba masanya untuk kita berlayar jauh dengan kapal TAQWA dengan layar IMAN untuk mencari pelabuhan REDHA (MARDHATILLAH). Sudah tiba masanya merebut dan menjala ikan2 PAHALA, bukannya merelakan diri dibaham jerung DOSA mahupun badai NERAKA??

Masanya sudah tiba. Ayuh kita bangkit wahai REMAJA ISLAM!! Kita berjuang sehingga Masjidil Aqsa dibebaskan. Kita merdekakan jiwa kita yang masih dibelenggu musuh nyata. Kita melawan hawa nafsu dengan penuh kesabaran, hingga dapat menjadi penghuni syurga yang penuh kenikmatan. Janji ALLAH itu pasti!!

AYUH BERJUANG DEMI MARUAH REMAJA MUSLIM DAN GENERASI MUSLIM SEDUNIA!!!

Wallahu a’alam..

2 comments:

Aizat Zulkarnain said...

nice post akh.moga sama2 dpt ambil ibrah dari apa yg enta kongsikan. :)

Dear Yayah said...

nice post oh! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...