Followers

Wednesday, December 22

Jangan kotorkan politik

bismillahirrahmanirrahim..

“POLITIK?? Ah.. malaslah nak ambil tahu. bukannya ada kena mengena dengan aku pun..”

“ah.. bosan dengan politik ni. Asyik rasuah, main kotor.. itu dan ini.. hish..”


Mesti ramai antara kita ni yang agak prihatin dengan situasi politik kan?? Paling kurang pun, kita kenal siapa pemimpin kita dan apa yang dia lakukan untuk masyarakat. So, apa masalahnya sekarang?? Tahu tak dalam Islam ada pasal politik ni??

Ya.. kita tak boleh cakap yang agama dan politik tak boleh dicampuradukkan. Siapa kata?? Islam kita ni tertegak pun disebabkan juga oleh factor politik selain factor2 lain yang ada. Lihat sahaja, ketika Rasulullah sampai di Madinah, baginda menjadi ketua negara yang menaungi Madinah. Dan, terbukti bahawa Islam tertegak kukuh dengan adanya pemerintahan Islam.

Tiada masalah pun kalau sesuatu negara atau kawasan tu terdiri daripada berbilang bangsa dan adat. Tapi, pemimpin yang berkuasa sepatutnya, malah sewajibnya Islam dan memerintah berdasarkan syariat Islam.. bukannya syariat perlembagaan.

“salahkah kalau kita pilih pemimpin untuk sesuatu tempat tu dari kalangan orang bukan Islam??”

Tak salah pun (ini dalam kes kalau majority masyarakat merupakan bukan Islam) Asalkan dia faham akan kepentingan memerintah secara Islam dalam masyarakat. TAPI, orang Islam adalah lebih berhak untuk mendapat jawatan tersebut sebab hanya orang Islam yang beriman sahaja yang memahami syariat Islam. Walau apapun, adalah DILARANG untuk kita mengangkat orang bukan Islam sebagai pemimpin, terutamanya pemimpin tertinggi.

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu menjadikan teman orang yang di luar kalanganmu (agamamu) sebagai teman kepercayaanmu, (kerana) mereka tidak henti-henti menyusahkan kamu..” (Ali ‘Imran : 118)

Berbalik kepada politik, senang cerita di Malaysia sendiri. Banyak sangat politik kotor. Tak kisahlah mana-mana parti sekalipun. Ini lah yang kita katakan sebagai pemimpin yang memipin secara batil. Sebab apa??


Bila kita ada suatu kuasa, ia sewajarnya dipegang sebagai amanah untuk kita galas. Bukan amanah yang kita boleh “galaskan” atas bahu orang lain dan kita bersenang lenang. Menjadi pemimpin adalah tanggungjawab untuk kita dan kita akan dipertanggungjawabkan di Akhirat kelak atas apa yang kita lakukan. Pemimpin seharusnya berilmu dalam agama Islam supaya pemerintahan yang diwujudkan berlandaskan Islam, dan bukannya meletakkan “Islam buatan sendiri” sebagai keutamaan.

Tayyib..

Kita kecilkan skop sedikit. Kalau anda diberi suatu jawatan, mahukah anda menerimanya?? Sanggupkah anda?? Kenapa ya dan kenapa tidak??

“saya nak jadi pemimpin supaya saya dapat bersama-sama menegakkan syiar Islam.. insyaAllah..”

Tapi, ada sahaja yang cakap..

“dulu di Mekah, Rasulullah tak layan pun pasal politik2 ni. Padahal, baginda ditawarkan pangkat. Kalau nak sebarkan dakwah, boleh je baginda terima jawatan tu, then tegakkan Islam. Kan lagi senang. Tapi, nabi tolak je.. so, buat apa nak jadi pemimpin??”

Ha.. itu kena dibetulkan. Nabi ketika ditawarkan pangkat ketika itu, Nabi diberi pilihan sama ada untuk menerima pangkat atau meninggalkan dakwah. Dan amat mustahil bagi Nabi untuk tinggalkan dakwah. Jadi, pada masa itu, amat tidak perlu untuk Nabi menerima pangkat tersebut.


Di Malaysia ni, hukum hudud memang tak boleh dibuat LAGI. Kerana apa?? Sebab cuba tengok sekeliling kita. Berapa ramai yang tak tahu apa itu Islam? Berapa ramai yang tak tahu macam mana itu hudud? Berapa ramai yang masih tak tahu cara Islam dalam pemerintahan?? Maka, dalam hal ini, suasana Islam wajib untuk diwujudkan terlebih dahulu.

Suasana Islam atau Biah Islamiyyah perlu ada dulu sebelum hudud boleh dilaksanakan dan ia ambil masa yang lama. Kita tak boleh untuk terus wujudkan system hudud secara mendadak dan ini akan menimbulkan rasa bahawa Islam ini kejam. Bila masyarakat dah paham Islam dengan sebetulnya, barulah boleh buat hudud. Bukan untuk melengahkan hukum, tapi hukum itu perlu disertai dengan proses pengIslaman sebenar dahulu.

Kepada para pemimpin, tak kisah dibahagian mana sekalipun, anda perlu sedar bahawa anda ada tanggungjawab. Anda ada kuasa. Anda boleh arahkan sesuatu dengan mudah. Maka, gunakanlah kesempatan itu untuk menyampaikan dakwah. Wujudkan ciri2 Islam dalam pemerintahan.

Ingat, kita ada misi iaitu KHILAFAH ISLAMIYYAH. Kita mesti tegakkan system kepemimpinan Islam. Untuk apa?? Untuk agama Allah. Tinggalkanlah rasuah. Tinggalkanlah benda keduniaan ni. Politik untuk dunia dan juga akhirat. Tak salah buat sesuatu untuk menaikkan bangsa, tapi tindakan itu mesti juga menaikkan Islam.

Wallahu a’alam...

2 comments:

ibnuyassir said...

Insya Allah.. Daulah Khilafah Islamiyyah pasti akan kembali.
tanpa usaha, tanpa ikhtiar, maka lamalah tuk kita menemuinya.

Tapi janji Allah itu pasti..
Iaitu Khilafah yang mengikut jalan kenabian pasti akan muncul semula.

Bersama-samalah kita berusaha tuk mendirikan semula.

:::KHALIFATULLAH::: said...

ya..anta benar.alhmdulillah kalau sekian muslim youth kita mngerti hakikat ini.

"Zaman terus brputar seiring brputrnya sang suria,brsamaan itu pula,harakah islamiyyah juga terus brputar seiring prkmbngn nilai dn pemikiran manusia moden,seiring perkmbgn ilmu dan tknologi canggih"
~rukun bai'at dan usrah~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...