Followers

Tuesday, December 21

hidup itu bagaikan lautan

bismillahirrahmanirrahim..

hidup ini bagaikan lautan. ia tidak pernah sunyi daripada dipukul ombak. adakalanya hidup kita ini tinggi, adakalanya juga hidup kita ini rendah. kadang2 ombak yang kita terima kecil, boleh kuis dengan kaki saja. tapi bila datang tsunami, bagai tak cukup tanah untuk kita melarikan diri..

begitulah perumpamaan kita dalam hidup ini. selalu kita katakan bahawa hidup perlu senang selalu. tak payah nak fikir macam2. fikir pasal kita2 je dah la.


ikhwah akhawat fillah,

kalau kita renung kembali kepada kalam Allah dalam surah al-Mulk yang selalu kita baca sebelum tidur (InsyaAllah...), dipermulaan surah, Allah ada mention pasal kehidupan manusia. yang mana, itu merupakan sebahagian daripada suasana tugasan kita hidup di dunia ni.. ya.. TUGASAN.. Allah menciptakan kita bukan untuk bersorak sorai di bumi Allah sambil membuat maksiat kepadaNya setiap masa.

tapi, kita ada "mission" yang perlu kita selesaikan. tak lain tak bukan ialah untuk capai Jannah dan redha Allah yang juga 'aim' kita di akhirat kelak. dan di sepanjang 'mission' kita ni, kita dihalangi banyak cabaran, direntangi pelbagai dugaan, hanyalah untuk kita ni tahu bahawa ujian ini untuk menjadikan kita lebih berusaha keras melakukan amal soleh.

"Mahasuci Allah yang menguasai (segala) kerajaan, dan Dia Mahakuasa atas segala sesuatu. yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. dan Dia Maha Perkasa, Maha Pengampun" (al-Mulk : 1-2)


Dan ujian untuk kita tu bukan untuk kita keluh-kesah-kan. bukan untuk kita gelisahkan, jadi teruslah berharap pada Allah.

"saya ni dah penatlah dengan ujian Allah ni. perit sangat. kenapa Dia hidupkan saya kalau Dia nak uji saya? kenapa saya pulak yang dipilih untuk hidup? ni bukan pilihan saya"

ikhwah akhawat sekalian,

ana nak tanya, kenapa kita perlu berfikir sedemikian? pernah tak kita fikir bahawa kenapa kita diuji sedemikan rupa? padahal Allah Maha Mengetahui apa yang mampu, apa yang kita sanggup
.

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan,”Kami telah beriman? sedangkan mereka tidak diuji ?Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yg dusta.” (Al-Ankabut : 2-3)

“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya,” (Al-Baqarah : 286)


"tapi apa yang saya mahukan semua tak dapat. padahal, saya dah jumpa kaunselor, dah tanya parents, dah doa, dah usaha. tapi kenapa saya masih tak dapat jugak? ini tak adil.."

ha.. pernah anda fikir kenapa anda tak dapat apa yang diinginkan?? kita sememangnya tak tahu apa yang akan berlaku. boleh jadi apa yang kita nak tu, tak baik untuk kita. sebab tu lah Allah tak bagi, kan Dia Maha Mengetahui.. jadi, REDHA saja lah..

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah : 216)

"walau apapun, saya memang tak tahan lagi dengan semua ni.."


jangan begitu saudara ku. kita ni mesti sabar, tak kira apa jua ujianNya... InsyaAllah.. kita akan dikurniakan sebanyak2 rahmat dari Allah. jangan pernah putus asa..

“……dan jgnlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” (Yusuf : 12)

wallahu a'alam...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...