Followers

Tuesday, January 4

no excuse...

bismillahirrahmanirrahim..

cuti mid-sem baru sahaja habis dua hari lepas. dan ana kene hadapi the other half of this second semester. quite busy lately. yela, nak study lagi.. kerja di mahallah lagi (tu yang x ter-update blog tu..) tapi, itu bukan excuse untuk kita abaikan tanggungjawab kita terhadap Allah dan agama.

kerja, kerja jugak. study, study jugak.. tapi agama jangan tinggal. kan kita ni hidup beragama dan bertamadun. setiap yang bertamadun tu mesti ada agama kan?? same goes to us la..

"nanti2 la saya baca Quran.. kerja saya ni banyak lagi tak siap. baca Quran tu sunat je kan...??"


memang la baca Quran itu sunat je. takde pon dalam rukun Islam kene baca Quran. tapi bukan ke itu sangat dituntut. apa lah gunanya kita hidup dalam Islam tanpa baca Quran setiap hari. kan??

tapi, ikhwah akhawat sekalian, kita ni ada je masa untuk buat benda lain. FACEBOOK, misalnya. boleh je kita luangkan masa barang 5 minit untuk ber-fb tu. memang tak salah nak ber-fb. tapi, gunalah masa ber-fb kita yang berlebihan tu untuk membaca Quran pulak. facebook tu tak bagi fadhilat pun untuk kita kat dalam kubur nanti. so, buatlah perubahan..


bagi yang konsisten baca Quran tu, teruskan dan tahniah ana ucapkan. tak salah nak ambil dunia ni banyak2.. tapi, akhirat pun kene banyak2 jugak lah..

wallahu a'alam..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...