Followers

Saturday, July 28

Komen : Video Kemerdekaan 2012

bismillahirrahmanirrahim..

Ok2. Sebelum apa2, korang tengok dulu video ni.


LIRIK



Aku rasa aku sebagai orang Malaysia berhak untuk mengomen serba sedikit pasal video Kemerdekaan 2012.

Komen :

1. Kemerdekaan tu merupakan satu yang amat penting di Malaysia ni, yang mana melambangkan kebebasan kita daripada penjajahan fizikal dan kita bebas mentadbir negara mengikut acuan kita. Maka, semua pihak berperanan dalam mewujudkan rasa syukur dalam kalangan kita ni  atas sebab kemerdekaan yang kita kecapi.

2. So, bagi aku video pasal kemerdekaan ni patutnya merupakan kesatuan kepada semua rakyat, tak kira apa jua fahaman agama dan politik. Tapi, apa yang aku dapat rumuskan melalui video ni ialah parti UMNO dan BN telah memanipulasi lagu kemerdekaan yang nantinya akan menjadi siulan ramai. Lagu tema ini telah dipenuhi dengan 'mungkin' agenda mereka untuk memenangi hati rakyat dengan 'mungkin' meletakkan segala jasa mereka dalam memenuhi dan mengotakan janji2 mereka dalam sebuah video berjiwa kenegaraan. Ini negara la, bukan parti politik. 

3. Aku pun pelik kenapa tahun ni yang berlaku. Mungkin sebab nak PRU-13 ke? Kalau nak diikutkan, lagu tema merdeka sebelum ni aku suka sangat. Sebab lagu tu berjiwa 'bebas'. Takde campuran politik. 

4. Kenapa aku nak besarkan isu ni? Sebab aku tak berapa suka cara parti politik yang terbabit mengungkit2 pemberian dan pengotaan janji2 mereka tu. Sekarang ni bila aku tengok TV, kebanyakan iklan dipenuhi dengan iklan janji2 yang mereka kotakan beberapa bulan sebelum tu. Kenapa baru sekarang? Kenapa baru nak buat iklan lepas memberi? Ramai yang akan menganggap itu satu pengungkitan.

5. Tentang lirik lagu ni pulak, aku merasakan yang kita akan disogokkan dengan 'membalas budi' berdasarkan lirik dalam lagu ni.. "JANJI SUDAH DITEPATI, KINI MASA BALAS BUDI.." Aku pun tak paham kenapa. Kenapa kita kena minta jasa kita dibalas? Orang Melayu ni memang kaya dengan budi bahasa. Takyah mintak pun kita akan balas. Tapi, bila dah diungkit, orang pun akan rasa meluat. yedak?

6. Segala pemberian itu aku rasa ia merupakan tanggungjawab. Klinik, kedai etc.. Maka, ia memang perlu dilaksanakan tanpa mengharap budi dibalas. Sebagai badan yang memerintah, menguruskan harta negara merupakan satu amanah dan bukan untuk ditunjuk2 ataupun diungkit.

Itu saje komen aku yang tak berapa profesional ni..

notakaki : Aku tak side mana2 parti politik. Kalau PR buat benda yang sama kalau jadi kerajaan pun aku akan kata 'TIDAK'. Tapi itupun KALAU depa buat la... =)

3 comments:

roziana rahim KRAR said...

aku terasa bosan nk tgk video tu~

Faaizz d. Zul said...

bila janji-janji dilagukan, aku rasa scene politik sudah jadi semakin meriah.

ha ha ha

Nazrin Syafiq said...

rozi, takpe.. pasni kita akan sering mendengar lagu ni di corong2 radio dan kaca TV. so, jgnlah bosan cepat sikit...

faaizz, mungkin scene ini akan bertmbah kemeriahannya bila dah nak dekat pru nnti, Masa tu, mungkin kita boleh dengar 'zikir' 1Malaysia pulak...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...