Followers

Sunday, August 1

hati yang lagi celik dari mata..

bismillahirrahmanirrahim..

kita sudah banyak mendengar cerita tentang orang atau tokoh2 ternama, tak kira la dalam apa jua bidang yang diorang ceburi, tapi pernah tak kita dengar tentang seorang yang Allah kurniakan hati yang lagi celik dari matanya.

beliau ialah Abdul Aziz bin Abdullah Ibnu Baaz, atau lebih dikenali sebagai Ibnu Baaz. beliau ni merupakan seorang mufti buta pertama di dunia. beliau dilahirkan pada tahun 1910 dan ketika beliau berumur 3 tahun, ayahnya meninggal dunia. tapi, itu bukan halangan buat Ibnu Baaz untuk terus mendalami ilmu agama. ibunya menitikberatkan ilmu syariah terhadap Ibnu Baaz. pada usia 26 tahun pula, ibunya meninggal dunia.

beliau membantu abangnya dalam menjual pakaian di pasar. time tu, umur beliau 13 tahun. tapi beliau curi2 masa untuk belajar mendalami al-Quran hadis, fiqh, dan tafsir. mata Ibnu Baaz ni sebenarnya start buta waktu beliau berumur 16 tahun disebabkan jangkitan yang serius pada kedua-dua matanya. so, kuman tu "makan" perlahan2 penglihatan Ibnu Baaz sampai mata beliau buta.

meskipun beliau ni buta, tapi Ibnu Baaz ni merupakan seorang yang genius. mata hati beliau lagi celik dari penglihatan yang sebenar. Ibnu Baaz terus mempelajari al-Quran dan hadis tanpa henti dan beliau mendapat bimbingan dari ulama yang terkenal. ingatan beliau memang cukup kuat. Ibnu Baaz mampu mengingati setiap ayat dan sabda Nabi dengan mudah. tak hairan la kalau orang memanggil beliau "al-Quran dan hadis bergerak".

1993, beliau dilantik menjadi mufti besar Arab Saudi. time tu, umur beliau 82 tahun. tapi, pemikiran beliau masih lagi tajam. ada satu cerita, ada sorang laki ni datang la pada Ibnu Baaz lalu sumpah seranah beliau. masa itu, Ibnu Baaz jadi hakim.. so, kalau kita mesti da maki hamun balik mamat tu kan. tapi, Ibnu Baaz mendiamkan diri dan tak beri sebarang reaksi.

nak dijadikan cerita, tahun tu Ibnu Baaz pergi menunaikan haji dan lelaki tu pulak meninggal dunia. bila dibawa ke masjid dan hendak disolatkan, takde satu imam pun sanggup menyempurnakannya. semua imam menolak sebab lelaki tu dah menghina ulama. bila Ibnu Baaz tahu, dia kecewa. balik je dari haji, dia terus ziarah kubur lelaki tu dan imam2 tadi tu ditegur. Ibnu Baaz tak pernah simpan dendam, malah beliau dah memaafkan lelaki tersebut..

satu lagi keistimewaannya, beliau boleh mengenali suara seseorang walaupun dalam suasana yang bising. dia boleh mengecam suara ulama atau penceramah walaupun da lama tak berjumpa. mampu mengingati setiap perwatakan, minat, kepakaran, masalah, kecenderungan dan keupayaaan seseorang walaupun terlalu ramai yang dijumpainya. lihat, betapa kuatnya ingatan yang dikurniakan Allah kepada beliau.

sepanjang hidup beliau, beliau terus mengabdikan diri dalam pejuangan. orang kata memang syadid la. beliau sanggup menolong orang yang susah dengan menggunakan gaji yang beliau terima. even ketika beliau terlantar di hospital, beliau masih lagi bersemangat untuk terus berbakti pada agama dan negara.

semangat beliau yang tinggi dalam memperjuangkan agama Allah perlu kita contohi dan tiru untuk kemaslahatan umah. bayangkan, seorang yang buta mata pun boleh berbakti pada jalan Allah, inikan pula kita yang celik dan sihat tubuh badan ini.. fikir2kanlah....

wallahu a'alam..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...