Followers

Friday, August 20

sayangnya ALLAH pada wanita...

bismillahirrahmanirrahim..

1. wanita auratnya lagi susah dijaga daripada lelaki
2. wanita perlu minta izin suami kalau nak keluar tapi lelaki x payah
3. wanita saksinya kurang daripada lelaki
4. wanita menerima harta pusaka kurang daripada lelaki
5. wanita perlu tanggung kesusahan mengandung dan melahirkan anak.
6. wanita wajib taat kepada suami tapi suami x payah taat kepada isteri
7. talak terletak pada tangan suami dan bukannya isteri
8. wanita kurang beribadat kerana masalah haid dan nifas yg xde pada lelaki.

KENAPE??? APA DISEBALIKNYA???

=>> benda yang mahal akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yg tersorok dan selamat. sudah pasti intan permata xkan dibiarkan bersepah2 bukan??? itulah perumpamaannya dengan seorang wanita.

=>> wanita perlu taat kepada suami tapilelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama daripada bapanya.. bukankah ibu seorang wanita????

=>> wanita terima harta pusaka kurang berbanding lelaki tapi harta tu menjadi milik peribadi sepenuhnya. manakala lelaki pula menerima harta pusaka untuk dinafkahkan kepada anak dan isteri.



=>> wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak tetapi setiap saat dia didoakan oleh setiap makhluk ALLAH dan matinya kerana melahirkan adalah syahid kecil dan dosa kecilnya diampunkan.

=>> di akhirat, setiap lelaki dipertanggungjawabkan ke atas 4 wanita, iaitu isteri, ibu, anak perempuan dan saudara perempuan. kalau wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 lelaki, iaitu suami, ayah, anak lelaki dan saudara lelakinya.

=>> lelaki perlu berjihad fisabilillah tetapi wanita hanya perlu taat kepada suami dan melaksanakan segala perintah ALLAH. mereka akan turut dapat pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa mengangkat senjata...

MASYA ALLLAH... sayangnya ALLAH pada wanita... kan???

wallahu a'alam...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...