Followers

Thursday, August 23

Gurauan Raya Yang Tak Boleh Diterima

bismillahirrahmanirrahim..

Salam Aidilfitri aku ucapkan pada readers walau dimana jua korang berada. Beraya, beraya jugak. Kesihatan dan keselamatan harus diutamakan jugak. Jangan makan banyak sangat, nanti sakit pulak kan...

Setelah beberapa hari aku off ni, aku nak sambung balik berblogging dengan beberapa situasi yang aku terinspirasi dari raya aku kali ni. Apabila kita beraya ni, kita sering bergurau senda dengan kaum kerabat, jiran tetangga mahupun sahabat handai.

Tapi adakalanya gurauan hari raya kita ni tak boleh nak diterima orang..

SITUASI 1

Nenek : Bedah, anak ko ni tak nikah ke? Dah boleh dah ni..
Bedah : Uish, mak ni. Kecik lagi nak kawen tu mak..
Nenek : Mana la tau kan. Nanti sekali lagi datang raya, dah bermenantu dah ko. Lagi sekali datang, dah bercucu dah aku..
Halim : InsyaAllah nek. Bila dah kerja nanti, Halim kawen la. Bawak cucu nenek sekali. Itupun kalau nenek hidup lagi la.. haha..
Nenek : 0.o *gulp* (kasar lawak budak ni..)


SITUASI 2

Kiah : Eh, Timah!! Lama dah tak jumpa ko. Apa kabar sekarang??
Timah : Alhamdulillah, sihat. Tu la, time raya jela kita boleh jumpa kan.
Kiah : Tau takpe. Dulu selalu kita main2 kat belakang sana tu kan. Tu pun time tu kita kecik lagi.
Timah : A'ah la Kiah. Masa tu pun ko pun kurus lagi. Sekarang dah gemuk betul ko kan. Ketat betul aku tengok baju ko. Ko tak pi cari kain kat Kamdar ke? Sana banyak kain tau. Ada promosi raya. Aku boleh tolong rekemen kan.. nak?
Kiah : o.0 (amboi. direct nya. ok. ni last aku jumpa ko..)


SITUASI 3

Jah : Sedap rendang ko ni, Peah. Buat sendiri ek?
Peah : A'ah la Jah. Semua aku buat sendiri. Sekarang pun barang dah mahal. Buat sendiri lagi senang. Ikut citarasa kita kan..
Jah : Aku sokong ko Peah. Sedap betul.. Meh hulurkan aku ketupat tu. Sedap benor ni.
Peah : Nah! (sambil hulur ketupat) Sedap sangat ke Jah? Terharu aku..
Jah : Sedap Peah. Aku tak bohong kau.
**Selang beberapa ketika..**
Jah : Peah, hulur aku kuah kacang tu. Lazat sangat ni, Peah.
Peah : Amboi, Jah. Berselera benor kau.. haha
Jah : Sedap sangat ni. Kalau anak2 aku dapat ni, habis semua ni. haha. Kat dapur ada lagi Peah? Anak2 aku mesti suka lauk ko ni..
Peah : o.0 (macam ko sorang je yang nak beraya hari ni..)


Ok. Situasi2 ni mungkin pernah jadi secara realitinya, tak pun pernah jadi dalam hati2 kita. Ya, mungkin kita tak cakap, tapi pernah terlintas di kepala dan hati.

Konklusinya, mati itu perlu diingati tapi jangan putuskan harapan orang lain untuk hidup. Kedua, percakapan kita kena jaga. Jaga hati orang lain. Jangan lepas je. Lastly, janganlah perabih semua lauk pauk orang kat rumah depa tu. Makan ala kadar cukup la. Yang penting, niat beraya adalah untuk merapatkan hubungan silaturrahim.. =)

notakaki : SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...