Followers

Friday, January 17

Al-Kisah Final Exam

bismillahirrahmanirrahim..

Final exam yang baru je lepas ni amatlah memenatkan. Kenapa?

"Bukannya tak pernah final exam bro.. Semua orang confirm penat punya. Nama pun exam.."

Ya. Tapi semester kali ni berbeza sikit dari semester lepas. Kali ni subjeknya bertambah, tahap zombi-nya pun bertambah. Kuiz nya pun berderet. Semuanya ubat. Waduuuh!! Bukan nak mengeluh, tapi nak cerita je.


3 weeks before Final Exam

"Ok. For this subject, I want all of you to form groups, divide among yourselves and make a poster regarding any topics in this subject. We'll make poster presentation in two weeks time."

"When do you want to enjoy your quiz? Next week ok..?"

"We'll have our last quiz next week.."

"Please submit all your reports before the end of final exam. If you can submit early, then I can correct your reports and you can re-do.."


2 week before Final Exam

Quizzes almost everyday. Poster presentation. Reports. All in one week.

1 week before Final Exam (Study Week)

Dalam satu minggu ni, aku focus untuk dahulukan subjek yang perlukan tahap hafalan yang tertinggi. Mungkin tahap zombi aku ni belum sampai ke tahap moksya, tapi agak sakit juga. Subjek Anti-Infective Agents (AIA), Immunology dan Peripheral Nervous System (PNS) amatlah memerlukan otak seorang haffiz. Subjek yang memerlukan kefahaman, aku letak tepi dulu. Dan boleh dikatakan, hampir setiap hari aku belajar di luar bilik untuk cari ketenangan. Aku ke library, ke kulliyyah. Takde lah aku asyik nampak katil je kat bilik. haha


Tapi, satu benda yang aku perasan ialah dalam waktu study week ni aku dapat menghayati apa yang telah aku belajar selama ni. Bukan sebelum ni tak faham, aku faham. Cuma bezanya ialah aku dapat lebih menghayati apa yang aku pernah belajar. Alhamdulillah, Allah tolong aku.

FINAL EXAM


Starting dengan paper Immunology. Penuh dengan penghafalan. Alhamdulillah. Allah bantu aku untuk ingat. Walaupun bukan semuanya aku ingat, tapi setidak-tidaknya aku tahu apa yang aku jawab.

Paper AIA bagi aku amat sakit sebab subjek ini lah yang telah meng-fail-kan aku untuk 2 kali berturut2. #adeyai Tapi dengan fail ini jugak lah aku telah belajar something, which is..

"kalau kita tak faham apa yang kita belajar, tak guna jugak kan..."

Dan dari situ jugaklah, aku dah mula tahu apa erti sebenarnya "aku kene faham". Paper yang lain Alhamdulillah. Walaupun banyaaaaaak sangat2 aku bantai sebab tak ingat dan tak tahu, tapi at least aku cuba.


Pharmaceutical Analysis 2. Boleh lah. MCQ tak best sebab aku tak boleh nak score langsung. Susah. Tak cukup masa. Banyak bantai.
PNS. Alhamdulillah. MCQ ok2 je. Essay satu soalan tu memang aku tak ingat langsung. So hilang 5 markah kat situ. Carry mark pulak rendah. #sadis
Medicinal Chemistry. Subjek ni aku baru paham waktu study week hari tu. haha. Sebelum2 ni tak paham langsung. MCQ banyak bantai je. Essay aku tinggalkan sorang lecturer punya nota. Memang aku aim taknak jawab soalan dia. Susah soalan dia. So aku fokus lecturer lain punya nota


Community Pharmacy Practice. Sakit. Banyak aku tak tahu, baik MCQ mahupun Essay. Bagi aku subjek ni agak tough walaupun nampak senang. Practical nya pun agak susah. Sebab aku salah interpret soalan. Nanti aku citer yek. #adeyai
UNGS. Paper ni katanya logic. Tapi tahap logic aku takdelah berapa baik sangat. So, aku hanya berpandukan apa yang aku ingat dalam buku. Bila dengar member2 bagi jawapan diorang, perrgghhh!!! Logic habes..
Physical Pharmacy 2. Subjek ni aku tak berapa favor sangat sebab ada Physics. haha. Really not my thing. Tapi aku jawab jugak la. Alhamdulillah. MCQ and Essay ok2 je. Takdelah susah sangat3.


Overall, aku mengharapkan lulus. Kalau lebih, Alhamdulillah. Harapnya takde langsung yang fail. Sakit wooaahhh kalau fail. Tak sanggup aku. Ni pun dah sakit, inikan pulak nak tambah subjek repeat. huhu..

notakaki: Semester yang baru je habes ni best sebab aku betul rasa macam jadi pharmacist. Semuanya pasal ubat. hehe

2 comments:

Anonymous said...

Immunology dan microbiology mungkin diajar lecturer yg same.... tapi...sem ni awak ambik immunology yerk...bkn microbiology...herk.....

Nazrin Syafiq said...

eh?? a'ah la. x perasan. haha.. sorry2..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...