Followers

Sunday, February 21

khilaf mengajar erti kehidupan..

BismIllahirRahmanirRahim...

semua manusia pernah melakukan kekhilafan atau kesalahan. kalau nak kata dosa tu, tipu la kalau x pernah buat. sama juga macam ana. bagi ana, dosa itu merupakan balasan daripada ALLAH untuk diri ini atas kesalahan yang dilakukan. tapi, ana juga tengok dosa ni dari perspektif yang lain. ana tengok dosa ni sebagai satu pengalaman yang mengajar erti hidup..

biar ana ceritakan serba sedikit tentang diri ana yang bertimbun dengan dosa ni. kalau la dosa tu boleh ditimbang kat dunia ni, rasanya nak patah bahu ni pikul dosa yang begitu banyak. dosa masa lampau tu ana jadikan sebagai pengajaran untuk diri yang jahil ni. sebelum ana jadi seperti mana ana sekarang, ana banyak bergelumang dengan dosa. bukan nak kata ana ni baik atau mulia ke apa ke... cuma mungkin lebih elok dari sebelumnya kot.. benda ni bukan nak riak atau nak buka pekung di dada.. sekadar berkongsi pengalaman ana supaya apa yang kita dapat ni, boleh dijadikan iktibar..

sebelum ni, ana merupakan seorang yang nakal. boleh dikatakan nakal la. ana dibesarkan dalam keluarga yang mementingkan disiplin dan kehormatan. ana mempunyai ibubapa yang amat penyayang. dipendekkan cerita, mereka ni boleh dikatakan garang la. kadang2 tu marah sampai naik kecut ana dibuatnya. yalah.. kalau dah buat salah, sapa yang tak marah. kalau ana pun mesti marah punya. tak gitu??? so, ada sekali tu, ana terikut2 perangai rakan mengaji ana yang ponteng kelas mengaji. biasanya, lepas kelas mengaji tu, ana terus pergi sekolah. ana sekolah sesi pagi, so, kelas mengajinya lepas subuh la..

ada sekali tu, makcik tu lambat buka pintu(maybe tak dengar kot..), so ana macam malas nak attend kelas ngaji ari tu.. so, ana terus la pergi sekolah agama. waktu tu, ana darjah 2 kalau tak silap. sejak ari tu, ana tak attend kelas ngaji. setiap kali parent tanya, ana cakap yang ana pergi. sampaila ana darjah 6, diorang tanya, bila nak khatam ngaji ni??? so, ana dah macam tak tentu arah. dah takda idea nak cakap. so, ana cakap la yang makcik tu lambat sangat ajar. ana suggest la, apakata ana berhenti je??? parent ana pun bagi respond baik, so jalan la... sejak ari tu, ana rasa tak senang sebab dah tipu diorang.

one day, ana pergi mintak maaf kat diorang and tell them from the top till the end. so, apalagi... marah sakan la diorang kat ana. tapi, ana sedar yang diorang marah sebab ana gak yang carik pasal. sejak ari tu, ana terus berubah jadi seperti sekarang. dari seorang yang tak solat kepada yang dah mula fikir pasal keutamaan fardhu ain dan kifayah. kalau nak diikutkan, dulu ana banyak kali tinggal solat. boleh dikatakan, ana solat sekali je sehari. itupun maghrib, time sebelum nak makan. subuh jangan nak kata la.. punya la malas nak solat. zuhur ngan asar da sah2 la tinggal sebab kat sekolah. isyak jauh sekali. nampak je bantal, terus lentok. jahiliah betul ana waktu tu.

tapi, alhamdulillah, ana dah mula berhijrah sedikit demi sedikit. bukannya sekaligus. takda orang yang berubah secara mendadak begitu. perubahan merupakan proses yang slow, tapi ada progress. ana nak serulah, kepada sesiapa yang pernah atau sedang melalui apa yang ana pernah rasai dan alami atau yaang sewaktu dengannya, ayuh la kita sama2 pohonkan setinggi taubat kepada ALLAH TAALA. kita pinta dan merayu agar segala apa dosa dan kekhilafan yang pernah kita lakukan mendapat pengampunanNYA yang maha luas..

"ALLAH MEMBENTANGKAN TANGANNYA PADA SIANG HARI UNTUK MENERIMA TAUBAT ORANG YANG MELAKUKAN DOSA PADA MALAM HARI. DAN ALLAH JUGA MEMBENTANGKAN TANGANNYA PADA MALAM HARI UNTUK MENERIMA TAUBAT HAMBANYA YANG MELAKUKAN DOSA PASA SIANG HARI."

wallahu a'lam..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...