Followers

Tuesday, October 12

mari belajar..

bismillahirrahmanirrahim..

orang kata, kita kan duduk kat Malaysia yang kaya dengan budaya kan.. so, kita seharusnya perlu memahami dan mengetahui serba sedikit paling kurang tentang masyarakat sekeliling. umpamanya, bahasa, pakaian, makanan, adat dan sebagainya. untuk post kali ni, ana nak share sikit dengan antum semua tentang bahasa kampung ana, iaitu bahasa atau loghat negeri sembilan. mana la tau, ada antara antum ni ada kawan N9 yang pure punya.. xpun tersesat ke perkampungan N9 ni, paling tidak dapat la communicate sikit2.

actually, ana ni tak la master sangat loghat ni sebab banyak lagi perkataan2 yang pelik2. ana belajar loghat ni bila ana balik kampung. biasala, bila da jumpa orang "senior" ni, kene la adapt ngan cara diorang. kadang2 tu terbawak2 sampai ke KL plak.



so, basically, loghat N9 ni kaya dengan huruf 'o' dan ‘eh’ sebagai penyedap ayat. ada juga yang certain perkataan yang ada huruf 'r' diganti dengan 'gh'. contohnya:

rasa : ghaso ( pahit ghaso eh..)

ramai : ghamai ( ghamai boto malam ni)

besar : bosar (dan bosar godang main air laie)

kecil : kocik (kocik2 da pandai ngaji)

letih : loteh (badan ni ghaso loteh yo)

ada juga perkataan yang mengadungi huruf 's' diganti dengan huruf 'h', 'eh' dan 'ih'. misalnya:

pedas : podeh (gulai lomak ni podeh boto)

panas : paneh (paneh yo ati tengok dio tu)

terus : toghuih (ekau jalan toghuih, nampak la kodai tu)

keras : kogheh (apo kogheh bonar palo kau ni)

garis : gaghih (buek satu gaghih ateh buku tu)

puas : pueh (pueh ati omak)

manis : manih (manih muko eh)

dan tak semestinya semua perkataan boleh guna rule di atas. sumenye bergantung kepada kesesuaian ayat. Ada certain words yang ubah terus ejaan dan sebutannya dari yang asal. Misalnya:

beritahu : koba (da den koba an dulu)

almari : ghobok (ghobok ni elok laie)

dodol : penganan (ekau boli an omak penganan)

talam : jamba (kito buek lauk sejamba yo la)

terlalu besar : bosar godang (bosar godang da budak ni)

diam : ontok (ontok yo den tengok kau ni)

ada banyak lagi perkataan yang pelik2 bunyinya. Kalau yang biasa2 dengar ni, ana yakin yang antum da tau rasanya. Contohnya; den (maksudnya saya. Tapi ana prefer guna perkataan “se”. Bacaan untuk “SEpak”.), ekau (engkau), laie (lagi), poie (pergi), ateh (atas) dan macam lagi.

Sobonar eh, banyak laie bondo kono blaja kalau nak blaja baso ni. Ado yang kono duduk dongan orang yang boto2 pandai guno baso ni. Yang se guno ni, takdo la pokek nar. Ghaso eh, sumo paham an?? Kalau poie kek kolo pilah nan, laie tak paham apo pun. Nak kato tu, dio punyo baso tinggi laie. Tah apo yang dio carut an pun kito tak tau. Hehe.. se raso itu yo kot. Kalau kito nak paham orang lain, kito buleh cubo paham baso dio.

Wallahu a’alam..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...