Followers

Friday, October 15

Jom buat maksiat..

bismillahirrahmanirrahim..

A: wei, ko tau tak. Kita ni da lama asyik buat baik je. Tapi orang bukannya suka baik pada kita pun. Diorang makin persendakan kita adalah..

B: Kau ni kan. Memang tak ada hati yang kental betul la. Biarlah orang nak buat jahat sekalipun kat kita, tapi kita mesti buat baik pada orang lain.

C: A’ah la. Kau tak ingat ke ustaz kamar cakap hari tu pasal buat dosa dan maksiat. Tempatnya neraka tau.

A: Ala.. korang ni. Neraka tu jauh lagi la. Da tua nanti, kita taubat la. Apadahal.. haha.. Jom la wei kita curi buah rambutan pakcik Abu kat hujung kampung sana.. takkan tak berani kot.. korang ni ada te**r ke x??

B: tu da lebih la tu. Apa?? Ko ingat aku berani ke nak buat??

C: entah ko ni. Aku bukan penakut la. Jom la, apalagi.. kata nak pergi sangat.. jomla..

A & B: ok, set.. jom..

Sambil mereka bertiga berjalan beriringan dengan niat yang tak baik itu, mereka terserempak dengan D. D pun bertanya akan hala tuju dan tujuan mereka.

D: ko ni tak takut ke?? Nanti pakcik Abu tau, nahas korang..

A: ala.. pakcik Abu keje la pagi-pagi ni. Mana dia ada kat rumah.. kau tak nak ikut ke? Jom la.. aku belanja..

D: taknak la. Lagipun mak aku kata tak baik mencuri. Kalau kat Islam, boleh kene potong tangan ko tau tak..

B: itu dekat Tanah Arab sana. Kita kat Malaysia la. Kita bukan pakai hukum hudud pun. Paling tidak pun, kene bayar kat polis tu. Tapi, mustahil la kene tangkap. Kalau takde orang bagi tau, takkan kantoi punya..

C: kalau susah sangat kita hulur la sikit dekat polis tu. Tapi aku nak bagi amaran kat kau. Jangan ko bagitau sesiapa. Kalau aku tau, siap ko.

D: astaghfirullahalazim.. bawak mengucapla.. ko tau tak perbuatan dan percakapan korang ni da mendatangkan dosa besar. Memanglah orang lain tak nampak, tapi Allah nampak. Malaikat kat bahu tu, selalu je catat apa yang korang buat. Tak takut ke?

A: ala.. kitorang ni selalu sangat buat kebaikan. orang lain tak pernah pun buat baik pada kitorang. Makin buat jahat adala..

B: D, sekali ni je kitorang buat. Lepas kitorang taubat la balik.

D: sempat ke korang nak taubat?? Kalau korang mati tengah curi buah tu, macam mana???

C: ala.. mesti sempat punya. Kitorang kan masih muda.. haha



D: baiklah.. aku lepaskan korang sekali ni je. Tapi dengan 5 syarat..

B: ok. Kalau ko nak bagi 10 syarat pun aku terima.. hihi.. yang pertama apa??

D: Syarat pertama, jika kau bermaksiat kepada Allah, jangan memakan rezeki-NYA."

C: kalau macam tu, macam mana aku nak makan?? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah?

D: kalau dah paham, kenapa masih lagi nak makan rezekiNya kalau masih tegar nak lakukan laranganNYA???

A: yang kedua pulak??

D: Yang kedua, kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumi Allah!

B: dah tu, kitorang nak tinggal kat mana lagi??

D: fikirkanlah, adakah korang layak memakan rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya, sedangkan korang melanggar segala larangan-Nya?

C: yang ketiga??

D: Kalau korang masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang Allah tak akan dapat lihat!

B: ini syarat yang macam mana ni.. mana mungkin Allah tak melihat kita..

D: so, korang masih nak buat maksiat ke??

Ketiga-tiga mengangguk dan meminta syarat yang keempat..

D: Kalau malaikat maut datang hendak mencabut roh korang, katakan kepadanya, 'Ketepikan kematian kami dulu. kami masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh"

A: hah??? mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaan kami??

D: kalau korang sudah yakin bahawa korang tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematian korang, then macam mana korang nak lari dari kemurkaan Allah atas maksiat yang korang lakukan??

C: next??

D: kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiring korang ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan korang ikut bersamanya.

Mereka bertiga terdiam seketika. Perkataan itu membuatkan mereka insaf atas apa yang mereka cuba ingin kerjakan.

B: sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan kami menolak kehendaknya.

Air mata mereka bercucuran mengenangkan diri mereka yang ingin membuat maksiat yang besar. Mulai itu, setiap kali ingin melakukan maksiat mahupun dosa kecil, mereka teringat akan 5 syarat yang menggentarkan jiwa itu..

Konklusi: JANGAN BUAT MAKSIAT..

4 comments:

Aizat Zulkarnain said...

edit cite ea ..
hehhe .. nice one akh .. (",)

nazrin syafiq said...

hihi.. mana tau ni. nak jadikan interesting sket..

jimie1402 said...

aha...
citer ni dah common...
tp bgoz r ko edit bg best skit... ;)

nazrin syafiq said...

memang common pun..
saja nak perbaharui citer ni..
at least, mesej tu sampaikan..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...