Followers

Tuesday, October 19

Maafkan saya. Tudung awak.....

bismillahirrahmanirrahim..

Memulakan bicara, ana nak berkongsi sikit pasal memakai tudung ni. Tapi, jangan nak fikir lain pulak. Walaupun ana tak pakai tudung (obviously.. ), tapi kalau kita berkongsi pasal tudung mengikut apa yang Islam suruh tak salah rasanya.

Sebenarnya, ana terinspirasi nak post pasal tudung ni dari lirik lagu minah tudung yang ana rasa, walaupun liriknya agak kasar, tapi kalau kita hayati, ada mesej yang penting kat dalam tu.

Tudung oh tudung.. kenapa la susah sangat nak jaga tudung ye.. ana rase bukan susah pun. Islam suruh kita (maksud “kita” di sini merujuk kepada kaum Hawa ye...) pakai tudung bukannya secara membuta tuli sahaja. Ada cara yang dinyatakan, so kaum Hawa yang kat luar tu, tak payah la nak tercari2 cara pakai tudung yang betul, ada seperti yang dinyatakan dalam al-Quran:

“ ... dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya)....” (an-Nur : 31)



Ha... kan dah terang tang2 kat dalam ayat tu yang menyuruh kaum Hawa ni memakai tudung dengan melabuhkan kain hingga menutup ke dada mereka. Panas??? Ala.. biasa la tu. Kira ok la tu panas dalam dunia ni.. kalau kat akhirat, sehelai rambut tu kalau dibakar selama beribu-ribu tahun, agak2nya kita boleh tahan x?? So, tahan la sikit kat dunia ni. Alah bias, tegal biasa. Lelaki??? Lelaki pun kena jaga juga aurat mereka. Bukannya takda pun..

Kalau soal keadilan tu, hmm... cuba kita bayangkan kalau kita ada sebiji mutiara yang paling mahal di dunia ni. Adakah kita nak pamerkan kepada orang ramai sesuka hati tanpa menjaganya dengan penuh rapi dan berhati-hati?? Begitu jugalah dengan rambut tu.. paham??

Ok, selesai bab orang yang taknak pakai tudung. Ingat, pakai tudung tu. Maruah anda di situ ye.. lagi satu, ada orang tanya, kenapa kalau kita pakai tudung, masih ada lagi kes2 rogol dan cabul membabitkan wanita bertudung??? Jawapannya, betul ke anda pakai tudung?? Ataupun anda hanya jadikan kain sutera yang jarang lagi nipis serta pendek hingga terletak di atas bahu anda sebagai tudung??? Betul tak cakap ana. jangan perlihatkan aurat dengan apa cara sekali pun. Termasuk juga dengan menampakkan rambut di balik tudung anda yang nipis tu. Kalau pakai tudung seperti yang disuruh dalam surah an-Nur tadi, maka, InsyaAllah, rogol dan cabul dapat dikurangkan.

“saya da pakai da tudung sampai tutup dada. Tapi still ada yang pandang saya dengan pandangan yang menakutkan. Kenape ek??”

Wah.. dahsyatnya anda. Pakai tudung tapi masih ada yang berani buat macam tu. Tapi, ana nak tanya, anda punya tudung tu datang dalam satu set ke tak??? Kalau anda pakai tudung, tapi baju dan seluar tu macam pakaian yang tak cukup kain, memang patut la anda dilakukan sedemikian. Anda degil untuk memakai pakaian yang longgar dan labuh. Anda nak menampakkan segala lurah dan aurat yang ada. Bentuk badan tu, kalau cutting macam patung kat kedai baju tu, kira munasabah la lelaki nak tengok. Ni da macam.. ntah la nak kata apa.. Mana tak lelaki asyik tengok tayangan percuma anda. Seeloknya, longgar dan labuhkan pakaian anda. Tak rugi anda buat macam tu. Bukankah lebih manis anda begitu. Ana sebagai lelaki puji anda yang berperwatakan muslimah sejati..

Tapi jangan lupa, jangan hentakkan kaki bila berjalan. Takut2 nanti ada yang ikut. Ada dua benda yang akan ikut anda, satu ialah lelaki kerana mereka tertarik dengan bunyi tu. Yela, kalau da bunyi tapak kasut tup tap tup tap... mesti la nak tau sapa tuan punya kasut yang asyik memanggil. Tambah2 bila setan da suruh. Yang kedua, dosa la..

Sang lelaki pula mengadu, “bang, saya tak tahan la bau perfume aweks tu. Walaupun bertudung, dia punya perfume sebatu boleh bau.. sedap pula baunya..”

Dengar tu wahai kaum Hawa.. pakai tudung dan pakaian yang elok da kira cantik da. Tapi jangan la pakai bauan yang mengasyikkan kat luar rumah.. pakai untuk suami atau mahram sendiri takpe la.. nanti jadi apa2 yang tak diingini, sape susah.. diri sendiri juga.. tapi bukan tak boleh pakai sampai keluar bau yang tak menyenangkan pula.. sekadar yang diyakini tak akan menarik perhatian orang lain sudah la..

Da settle ke?? Terbaik la anda wahai kaum hawa. Tapi ana tengok tudung anda ni lain macam la. Nampak pelik je. Macam bonggol unta pun ada. Nak simpan air ke kat dalam tudung tu..

“ala.. ini kan trend zaman sekarang. Semua pakai macam ni. Saya taknak la ketinggalan zaman. Semua nasihat yang abang berikan semua saya ikut.... baju, seluar, perfume, kasut, tudung saya ni.. da tutup dada pun..”



Siapa kata anda ketinggalan zaman. Malah anda sekarang ni mengenakan fesyen orang zaman akan datang. Ye.. tak percaya??? Tengok hadis nabi ni..

"Dua golongan di kalangan ahli neraka yang tidakkan aku pandang iaitu kaum yang bersama mereka cemeti seperti ekor lembu yang dengannya digunakan memukul orang lain dan wanita-wanita yang berpakaian bagaikan bertelanjang yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk membuat maksiat. Sanggul dikepala mereka ditusuk tinggi-tinggi seperti bonggol unta yang sangat lemah. Mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya sedangkan sesungguhnya bau syurga itu sudah boleh dicium dari jarak demikian dan demikian."
(Riwayat Muslim)

Ha.. kan ana da kata. Anda mengenakan fesyen orang zaman akan datang, iaitu fesyen orang dalam neraka. Kenapa terdiam?? Kalau nak cium bau syurga, apa kata anda pakai tudung elok2. Tak payah la buat sanggul kat dalam tudung tu. Da macam busut da ana tengok. Kan manis kalau bertudung biasa je.. tak payah nak ikut “fesyen orang zaman akan datang” tu.. ok??

Wallahu a’alam..

5 comments:

muslimah.. said...

terbaik! ana nk mohon share boleh? nty ana crdtkan pada enta..

nazrin syafiq said...

tafaddhali... syukran. sebarkan dakwah..

muslimah.. said...

syukran...=)

nori abu said...

terima kasih atas peringatan itu, Alhamdulillah saling mengingatkan

~ pEJuAnG CiNtA ~ said...

tumpang lalu ~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...