Followers

Sunday, October 21

Ohoi~~ Sebulan di UIA Kuantan

bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum u'ols. Pa habaq? InsyaAllah, sihat2 semuanya. Aku pun makin 'sihat' dan kembang sejak duduk kat Kuantan ni. Adeyai. Apa la nak jadi. Btw, ALHAMDULILLAH.. 

Ok. Kali ni aku nak share few things dengan anda2 semua tentang perjalanan aku sebulan berada di UIA kampus Kuantan ni. Overall, ok la~~ Aku kira boleh survive la duk sini.Takde lah desperate sangat sampai nak cari kerja part-time bagai tu (atau mungkin masanya belum tiba.. haha)

scenery kat Teluk Chempedak
Abaikan dua pompuan tu... haha
Aku start Ta'aruf Week sebulan lebih yang lalu, iaitu start dengan daftar 4 Sepetember. Yang tak bestnya, aku terpaksa sambut befday aku dalam Ta'aruf Week tu. Damn it! Befday aku 5 Sepetember tu dipenuhi dengan aktiviti dalam Ta'aruf Week. Memang bosan la kan.. hmm..


Tinggi beb Kulliyyah of Pharmacy ni. Gayat~~
Time ni mmg tgh bulat.. haha

The next week after that, kitorang dah start kuliyah. Ni nak habaq mai pasal kelas kat kuliyah. Pada junior2 aku yang bakal masuk tu, siap siaga lah anda! Mungkin aku je kot yang rasa ni tapi the feeling belajar dengan lecturer foreigner agak lain la dengan local lecturers kan. Setakat ni, lecturer aku nearly 80% foreigners. Dari Bangladesh ada, Yaman, Nigeria, Indonesia, Sudan.. dan mungkin ada lagi yang bakal menyusul. Best kan belajar macam ni? Pening gak la dengan depa punya English. Ikut slang depa. Macam kita Melayu. Kita kan ada MANGLISH. Macam tu jugak la depa.


Landmark Kulliyyah of Pharmacy
Pasal kuliyyah aku pulak, batch aku ada 138 orang. Brothers 34, sisters 104. Ratio :

BROTHERS : SISTERS = 1 : 3

Hoyeah!! Seriously ramai. Batch kami yang paling ramai setakat ni. Kira paling besar la. Dia punya bising pun 'besar' gak. haha. Dalam lecture hall (oh ye! Kami study dalam auditorium. Sila jeles ye..), keadaannya amat kondusif. Untuk tidur terutamanya. Kalau student kene azan dengan lecturer tu, biasa la kan. haha. Tu yang kat bahagian belakang Auditorium tu ada yang jual barang2 makan. Berjinak2 dalam bidang perniagaan la katakan. Yedak..? Aku pun nak jual gak, tapi tak tau nak jual apa...

Tiduq dulu~~
Antara barang makan yang ada dijual...
Belajar pulak, ok la. Aku kat UIA Kuantan ni la start dapat praktik cara study yang betul, iaitu based on knowledge-oriented. Means, kita study untuk ilmu. Bukannya based on exam-oriented. Exam semata. Memangla kita kata yang kita ni study bukan sebab exam je, tapi bila dah nak dekat exam. Tengok la berapa ramai yang jadi zombie. So, proses belajar tu dah start dari dalam kuliyah lagi. Takdelah nak pening2 kepala sengkang mata sana sini duk study tenghok bila nak exam nnti kan!! =)

Kalau bosan2 dalam kuliyah, benda2 mcm ni mmg selalu kitorg pass2.. haha
Di UIA Kuantan ni, jadual student pharmacy la yang paling padat. Kelas 8 sampai 5. Pagi sampai tengahari mass lecture. Petang practical. Kadang2 petang pun ada lecture. Seriously mengantuk. Every week kene submit lab report. Best kan..? Takpelah, demi menuntut ilmu kan. Apa salahnya? yedak?


Oh ye. Memandangkan aku ni bukanlah dari family yang berada, maka perkataan 'TRANSPORT SENDIRI" memang tak pernah wujud pun. So, aku ni join la GENG BAS SEKOLAH. haha. Hari2 naik bas sekolah. Tapi best gak la.

GENG BAS SEKOLAH
Oh yeah. One more thing. Nak habaq kat hampa yang hari tu aku dah start berkawan2 dengan senjata seorang student pharmacy, iaitu mortar and pestle. =) Best woah guna benda tu. Dan lawa jugak benda tu. Bentuk lebih kurang macam lesung batu kat rumah kita yang dah duk berhabuk tu.. Tapi kami tak ketuk lesung tu, kami grind je. Kalau ketuk, mau pecah gamaknya. haha


My first mixture.. =)
My new Bespren!

Setakat tu je kot update aku kali ni. Aku bukan malas nak update. Semenjak aku jadi author untuk blog batch aku ni, bizi kemain lagi. Sampai blog sendiri terabai. Sorry la readers. Kalau korang rindu penulisan aku tu, jenguk2 la blog batch aku tu. Tapi semuanya dalam English la der. Broken2 punya. haha.. At least, korang tau jugak apa aktiviti yang ada kat UIA Kuantan dan apa budak2 pharmacy buat. Yedak..? Ni link nya ye. Rx11 @ IIUM Blog. 

Till fingers meet the keyboard. Adios~~

notakaki : Macam tak panjang la kan post aku kali ni.. hahha

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...