Followers

Tuesday, April 24

Resipi : Ayam Masak Lada Hitam

bismillahirrahmanirrahim..

Jangan ingat korang dah tersalah masuk blog. Ni still blog SudutPadanganKu. haha. Kali ni aku nak share sikit ke-terer-an aku masak. Selain masak nasi dengan telur goreng serta maggie paket, aku jugak reti masak lauk pauk nih..

So, this time aku nak share sikit cara masak Ayam Masak Lada Hitam. Aku dah try resipi ni time Slaughtering Course kat mahallah. Aku bedal setengah ekor ayam buat lauk ni. haha. Resipinya :

Bahan2 :

1/2 ekor ayam yg disembelih (kalau buat ala2 filet lagi best)
1 labu bawang putih
2 biji bawang besar / 5 biji bawang kecil
5 camca besar lada hitam yang ditumbuk halus (sapa yg nak lagi pedas, tambah lagi black pepper tu)
3 camca besar sos tiram
2 camca besar kicap manis
Garam secukup rasa
Olive oil

Ni contoh yang aku buat hari tu.. Dah tinggal sikit je.. huhu

Cara memasak :

1. Sebelum mula masak, korang blend bawang putih, bawang besar/kecil dengan ladam hitam yang dah ditumbuk halus tu. Tapi jangan blend sampai hancur sangat. Nanti tak best rasa dia.

2. Panaskan minyak zaitun. Aku prefer guna minyak zaitun dari minyak lain sebab minyak zaitun ada special aroma and taste. Tapi boleh je guna minyak biasa (tak termasuk petrol ye..)

3. Dah panas tu, korang masukkan bahan yang dah dikisar tadi dan tunggu sampai naik bau. Api sedang2 saja. Jangan masak sampai garing. Nanti jadi bawang goreng pulak. haha

4. Masukkan filet ayam korang tadi dan gaul sampai sebati. Dah sebati tu, korang masukkan sos tiram tadi. Gaul dan tunggu sampai masak ayam tu. Tapi, bila dah nak hampir masak tu, korang masukkan kicap manis tadi. Boleh je kalau korang nak masukkan bawang holland. Nak kasi lawa sikit. =) Akhir sekali, korang masukkan garam secukup rasa. Garam takyah banyak pun. Sebab sos tiram tadi dah masin dah. Gaul sampai masak.

5. Bila dah siap, korang hidangla. Senang kan?? Boleh la hidang kat mak mertua nanti ke. haha

InsyaAllah, banyak je resipi aku nak kongsi. Sebab aku ni dah mula suka masak2 ni. Untungla bini aku nanti. haha

notakaki : Aku mula start masak masa aku form 3. Tu pun senyap2 je. Mak aku tak tahu. haha

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...